יום חמישי, 5 בספטמבר 2013

ד"ר סאלק מרפא את העולם בחינם - מתוך 'אגדות אמיתיות'


אחרי מלחמת העולם השנייה, לא רק חיילים חזרו הביתה לארצות הברית. יחד עם האבות ששבו לילדיהם והבנים ששבו להוריהם, הגיעה גם מחלה קשה בשם פוליו (שיתוק ילדים), שהשתוללה באסיה ובאירופה מזה שנים.
מחלת הפוליו הייתה קשה במיוחד מכיוון שפגעה בעיקר בילדים והותירה אותם נכים. בארצות הברית בלבד חלו  למעלה משישים אלף ילדים בשנה אחת.
אפילו הצבא נקרא להתערב כדי להתמודד עם המחלה; אבל הייתה זאת בעיה שצבא אינו יכול להתמודד אתה. לכן בחרו מפקדי הצבא להשתמש בכסף שהמדינה נתנה להם להתמודדות עם המחלה, למימון צוות מחקר מקצועי שיחפש דרך להתמודד עם המחלה הקשה הזו.
בראש צוות המחקר הזה הוצב ד"ר ג'ונס סאלק, חוקר צעיר ומבטיח מאוניברסיטת פיטסבורג. הוא הקים סביבו צוות מובחר של רופאים ומדענים, ביחד ניגשו להתמודד עם המשימה.
המשימה המקורית של צוות המחקר לא הייתה לפתח חיסון למחלה, אלא רק לגלות לגלות את הסוגים השונים של וירוס הפוליו; אבל ד"ר סאלק לא הסתפק בזאת. הוא כיוון את המיקרוסקופ שלו היישר אל הסוג המסוכן ביותר של המחלה –זה שמותיר את הנפגעים ממנו נכים לכל חייהם.
צוות החוקרים עמל לילות כימים בניסיון למצוא חיסון; עד שיום אחר, לאחר שבע שנים של מחקר - הם הצליחו.
ווירוס הפוליו
החוקרים לקחו דגימות של הווירוס, ובעזרת חומר משמר בשם פורמלין הצליחו להרוג את הווירוס בדרך כזאת שהצורה שלו תישמר, והגוף יוכל לזהות את המחלה ולפתח לה נוגדנים. לאחר זמן לא רב, גילו לשמחתם שהשיטה מצליחה: נמצא חיסון למחלת הפוליו!
תוך מספר חודשים, המדינה ייצרה שני מיליון חיסונים לפוליו וחילקה אותה לילדים בכל רחבי אמריקה; והמחלה נעלמה פחות או יותר מן היבשת. בן לילה הפכו ד"ר סאלק וצוותו לגיבורים לאומיים, כמו החיילים ששבו מנצחים מהמלחמה.
חברות התרופות מיהרו לייצר גרסה שלהם לחיסון - שכן, היו עוד עשרות מיליוני אנשים חולים באסיה ובאירופה. לסגור נציגים של חברות התרופות פנו לד"ר סאלק בבקשה למכור להם את זכויות היוצרים של התרופה, שעל פי חישובים מתונים ביותר הייתה שווה אז כשבעה מיליארד דולר.
כדי להתחיל להרוויח כסף מהחיסון, נדרש קודם כל לרשום פטנט על החיסון, שיבטיח שרק מי שמחזיק בזכויות לפטנט זה יוכל לייצר את החיסון. לשם כך נדרש אישורו של ד"ר סאלק.
"בשום פנים ואופן לא יהיה פטנט!" אמר ד"ר ס[ו]אלק, "האם אפשר לרשום פטנט על השמש?".
ד"ר סאלק הסביר לחברות התרופות שהוא גילה את החיסון הזה כדי להציל אנשים. הוא הניח שאם חברות התרופות ישתלטו על החיסון, הרי שבמקום לחסן את כל העולם במהירות הן יחסנו רק את מי שיכול לשלם על כך; והוא לא היה מוכן לתת לזה יד.
במקום זאת, ד"ר סאלק פרסם את ממצאיו ברבים, בצירוף הוראות מדויקות לכל מעבדת מחקר בעולם כיצד ניתן לייצר את החיסון. במהרה החלו מדינות העולם לייצר את החיסון בעצמן ולחסן את ילדיהן.

היום כמעט כל הילדים בעולם מקבלים בחינם את החיסון למחלת הפוליו. המחלה הנוראה הזו, שפעם הייתה הסיוט של כל הורה, כמעט ונעלמה מן העולם.

תגובה 1:

  1. סיפור אקטואלי ומרגש, כנראה שבכל זאת לא כל האנשים מונעים מתאוות ממון...

    השבמחק