יום שלישי, 18 בספטמבר 2012

על בניית גשרים - מתוך 'אל מול שפות התהום'

לפרק הראשון של 'אל מול שפות התהום'
אם כן, אני צריך לבנות שיטה אשר מטרתה היא להעמיד דרך העוברת מעל תהום. מבקש אני, אם כן, לבנות תכנית לגשר. והרי בניית גשרים היא עבודתו של אדריכל. מה נחוץ לו לאדריכל על מנת לבנות גשר? חומרים ופועלים ותכנית. 
ראשית, בשביל בניית גשר יציב עלינו להתחיל, לא ביסוד אחד כפי שהיה נדרש אם היינו מבקשים לבנות מבנה אחר, אלא שניים. עלינו לחפור שני יסודות עמוקים בשתי שפות התהום. בכל שפה עלינו לחפור עמוק עד אשר נגיע לבסיס יציב עליו נוכל להעמיד את היסודות, כך שהם יהיו יכולים לשאת את המשקל הגדול של ראשית הגשר.
בשלב השני עלינו להעמיד על כל יסוד את החלק הראשון של הגשר. יש לדאוג בשלב זה לשתי נקודות חשובות: א. שהיסודות יהיו מעוגנים היטב לחלקים. ב. שגודלם של החלקים הראשונים של הגשר לא יחרוג ממה שהיסודות מאפשרים.
השלב השלישי מעמיד לפנינו אתגר אחר. מכיוון שהחלקים הראשונים של הגשר מחוזקים אל היסודות באופן כזה שאינם חורגים מהמשקל שהיסודות מאפשרים לבנות, החלקים הבאים של הגשר, משני צידיו, אינם יכולים להסתמך על המשקל שהיסודות מאפשרים בלבד. כדי להעמיד את החלקים הבאים של הגשר עלינו לשלוח מכל צד קורה תומכת אל הצד הנגדי, כך שהחלקים הבאים של הגשר ייתמכו גם על ידי החלקים המקושרים ליסודות בצד שלהם וגם על החלקים המחוזקים בצד המנוגד להם.
בשלב הרביעי והאחרון לבניית השלד של הגשר נעמיד את החלק העליון המקשר בין שני הצדדים. החלק הזה יהיה מחובר היטב לשני הצדדים וגם יספק תמיכה אופקית לכל צד כך שהגשר בשלמותו יהיה מחוזק הן על ידי היסודות שלו, הן על-ידי הקורות המוצלבות והן על ידי החלק העליון באופן שיהיה מאוזן סימטרי ויציב.
היציבות שהמבנה של השלד בשלמותו מציע עולה על המשקל היחסי שכל חיבור מאפשר ולכן, לאחר שנעמיד את היסודות, החלקים והקורות כהלכה, נוכל להמשיך ולבנות על השלד המוכן את הגשר עצמו. עלינו לשים לב בשלב זה שכל התוספות שאנו מרכיבים לא יהיו חורגים מהמשקל שהגשר מאפשר שכן, אם נעמיס לעייפה עיטורים וקישוטים אנו יכולים להגיע למצב שבו המשקל הכולל של העיטורים יביא את הגשר כולו לקריסה. לכן עלינו להשים לב בבניית הגשר שהתוספות תהיינה תמיד מבוססות על המשקל שהשלד מאפשר, לבל כל עבודתנו הקשה תהיה לשווא.
לאורך תולדות התרבות של המילה הכתובה בניינים רבים נבנו במילים. בעקבות זאת מלאכת הבנייה מעוררת יראה האומרת: "ראה אילו ערים ותרבויות נבנו בכוחה של מילה, כיצד חושב אתה כי תוכל לבנות במילותיך דבר הגדול ממגדל קלפים?"
ליראה זו אשיב כך: "אכן מאפלטון וקמפנלה, כריסטין דה פיזאן ותומאס מור, אמנות הבנייה במילים קיבלה מופתים ענקיים אשר אין ביכולותיי או בכוונותיי להשתוות אליהם. ערי בדולח מופלאות אלה אשר חלקן נעוצות בקרקע וחלקן מרחפות בשמי המילה כשמשות מעל כוכב לכת. בניית ערים ללא ספק נועדה לגדולים ממני. אף גלעד כזה של קאטולוס או פושקין אין ביכולתי להעמיד. אך לא ייתכן שבתוך הנוף האינסופי הזה אין מקום קטן להעמיד עליו את גשרי."
עוד אוסיף ואומר שהמבנה אותו בחרתי נועד להסתמך על תמיכה הדדית של חלקיו של הגשר. כל חלק תומך בנוגעים לו ונתמך על ידיהם. במצב זה אם ישנו מקום אשר דומה כי אינו יציב דיו יתמכו בו שכניו כך שהמשא אשר עליו לשאת יצומצם. בנוסף כוחו של הגשר יתעצם ויכפיל עצמו לאחר שנניח את הקורה האחרונה, שכן זו מעבירה את המשקל משני צדיו של הגשר ומחלקת אותו באופן שווה לחלקים כולם. על-כן אבקש את הקורא שישהה שיפוטו עד אשר יראה את המבנה בכללותו ואם יראה פה ושם טיעון שדומה בעיניו כי הוא לא חזק או יציב דיו, שלא יעצור ויאמר הבלים אלא ימשיך ויבנה את הגשר בדמיונו ולאחר שיבנה את הגשר כולו בעיני רוחו יראה אם עדיין מעיק עליו אותו הטיעון.

לפרק הבא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה