יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

הגיבורים החדשים, הקדמה, חלק ראשון


בספרי 'אל מול שפות התהום' הנחתי יסודות לדרך חקירה המתייחסת למושגים ורעיונות כיצורים חיים אשר כפופים לתהליכים אבולוציוניים, כלומר, להתייחס אל המושגים כאל סובייקטים הפוגשים בסביבה ומשתנים בהתאם למפגש הזה. מאז חקרתי את האבולוציה של רעיונות שונים. המחקר הבולט ביותר היה 'העיר' אשר בחן את האבולוציה של כמה מהרעיונות הבסיסיים בתהליך העיור של החברה האנושית ובניהם תנועה ומסחר.
'העיר' הייתה יצירה היסטורית באופייה, הן מבחינת התוכן שלה והן מבחינת מקורות המידע שבהם השתמשתי לצורך הכתיבה שלה. במחקר זה, אותו אני פורש לפניכם בהנאה רבה, ברצוני לדון בשאלות פחות היסטוריות ויותר תרבותיות. מתוך התמקדות ברעיון הגיבור, ובגיבורי תרבות מסוים, ברצוני הציג רעיון לפיו אנו יכולים ללמוד הרבה על התרבות שבה אנו חיים ועל מקורותיה דרך השינויים השונים שהתרחשו באבולוציה של גיבוריה של התרבות הזו.
מאמר זה מבוסס על הרצאה שנתתי ב24 לספטמבר 2013, בכנס 'אייקון לפנטזיה ומדע בדיוני', ברצוני להודות מכאן ראשית לאנשים היקרים בכנס אייקון, ושנית לכל המאזינים היקרים שבאו להקשיב להרצאתי ושהערותיהם ושאלותיהם עזרו לי מאוד לחדד את המחקר הזה ולהוסיף לו. כמו תמיד אני מזמין בחפץ לב את הקוראים של הבלוג הזה לשאול שאלות, להעיר הערות ותקן שגיאות שהם מצאו במאמרי זה. המטרה שלי היא להוציא אל הפועל תוצר טוב וכל עזרה שהיא תתקבל בברכה.
ראשית כל, עלינו להתחיל מהגדרת עבודה של המושגים 'גיבור' ו'גיבור תרבות'. הדרך המסורתית, להגדיר גיבור היא אדם, או אל, אשר תכונותיו מעמידות אותו למעלה מאנשים רגילים ולכן מציבות אותו כמודל או מופת לפיו אנו שופטים את עצמנו. מתוך דרך זו עולה לקראת סוף המאה התשע-עשרה הרעיון של 'אנטי גיבור' אשר הינו אדם פשוט. הגדרת עבודה זו הינה שגוייה לחלוטין. ראשית היות שהיא מניחה מודלים קלאסיים מערביים מסוימים ביותר כבסיס לכל חקירה עתידית ומתוך כך כופה עלינו לראות גיבורים של תרבויות שונות דרך עיניים מוטות ומעוותות, שנית, כל הגישה המפרידה בין גיבור ואנטי גיבור מביאה את החוקר להאמין שבעצם זה שהגיבור של סיפור מסוים הוא חלש, מסכן, או פשוט אנושי מדי, כבר מציבה אותו ביחס שלילי כלפי מושג ערטילאי שאמור להיות "הגיבור האמיתי".
לצורך המחקר הזה ועל מנת ליישב את הנקודה הזו אחת ולתמיד, ברצוני להציע גישה אחרת להגדיר את הגיבור המסתמכת על עיקרון הקיום כקודם למהות, או עיקרון הלוקח את השימוש במושגים כקודם לאיזו הגדרה ראשונית וחיצונית המנותקת מהשימוש הישיר והחד פעמי במושג.
לפי עקרונות אלה אנו יכולים להגיע להגדה הבאה לגיבור: גיבור הוא מי שסיפורו מסופר. בהינתן סיפור, כל סיפור, הגיבור של הסיפור הוא מי שנמצא בסיפור הזה כנושא שלו – מי שסיפורו מסופר. פשוט לא? מתוך הגדרה זו אנו יכולים להמשיך להגדרה של 'גיבור תרבות' כמי סיפורו מסופר שוב ושוב על-ידי תרבות מסוימת.

עלי להתנצל בשלב זה שהקדמה קצרה זו מחולקת לשני חלקים, אני קודח מחום בביתי ואין בכוחי להמשיך היום את פרק ההקדמה כראוי. בשבוע הבא, נבחן את הגדרת העבודה הזו למושג 'גיבורי תרבות' ונציג את הגיבורים שילוו את המחקר הזה. תודה רבה ושתהיה לי החלמה מהירה...
לחלק הבא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה