יום שלישי, 22 באוקטובר 2013

הגיבורים החדשים, פרק ראשון - פרנקנשטיין, חלק א'


לחלק הקודם
בעשירי לאפריל 1815, הר הגעש טָמְבּוֹרַה, הממוקם באינדונזיה של ימינו, התפרץ. זו הייתה התפרצות הר הגעש החזקה ביותר בהיסטוריה המתועדת של המין האנושי, ועל-פי נתונים גיאולוגיים החמורה ביותר שהתרחשה מזה 10,000 שנה. משערים שקרוב לעשרת-אלפים בני אדם נהרגו באופן מידי מההתפרצות, שבסופה מניין ההרוגים היה קרוב למאה-אלף הרוגים.
ההתפרצות בהר טמבורה
 מלבד הנזקים האדירים לתושבים באזור, מאות אלפי מטרים מרובעים של עשן וזיהום נפלטו לאוויר וכתוצאה מכך עלטה כבדה כיסתה את השמיים לחודשים הבאים. האובך הסמיך הגיע עד לאירופה ולצפון אמריקה וכיסה את כל החצי הצפוני של כדור הארץ. בעקבותיו שנת 1816 לנצח תיזכר כ"שנה ללא קיץ".
שנת 1816 ידועה גם בארכיבי ההיסטוריה כשנה שבה נגמרו מלחמות נפוליאון ואירופה סוף סוף השתחררה מעולן של שבע שנים של מלחמה כוללת, אשר אחריהן היא תהנה מקרוב למאה שנות שלום יחסי, שתסתיימנה במלחמת העולם הראשונה.
באותו הקיץ, חבורה צעירה של בריטים, אשר שמחה שסוף סוף ניתן לנפוש באירופה, יצאה לה לחופשה בוילה דִיוֹדֵטִי באגם ז'נבה. בין הנופשים היו;
ווילה דיודטי
בעל הוילה – הלורד ג'ורג' גורדון ביירון, משורר ומהפכן שחייו הוללים זיכו אותו בכינוי 'רע, משוגע ומסוכן', אשר שירו האפי 'עלייתו לרגל של הילד הרולד' הפך אותו מפורסם בן לילה ואם להשתמש בעגה של קיבוצניק בן זמננו, לסלברי'קה הראשון בהיסטוריה. חברו של ביירון פרסי ביש שלי, משורר צעיר ואחד מההוגים החשובים של הרומנטיקה האנגלית. מרי וולסטונקראפט, נערה כבת 17 שהייתה ביתם הממזרה של ההוגה הפמיניסטית הראשונה מרי וולסטונקראפט ושל הפילוסוף והסופר וויליאם גודווין, שהייתה המאהבת של פרסי שלי. קלייר קליירמונד, בת דודתה של מרי וולסטונקראפט והמאהבת של הלודר ביירון, וד"ר ג'ון וויליאם פולידורי חברו הטוב ורופאו האישי של הלורד ביירון.
התכנית לחופשה הייתה פשוטה, כמה חודשים של שכשוך באגם ז'נבה, אהבה חופשית וכל היין החשיש והאופיום שהד"ר היקר יוכל לספק. בשלב זה כדאי להעיר שהן ביירון והן שלי היו נשואים באותה תקופה, אשתו של שלי, מדוכאת מכך שבעלה ברח לחופשה עם בחורה צעירה, בחרה להתאבד בלונדון. אשתו של ביירון, לעומת זאת, בחרה פשוט לאמץ מספר מאהבים משל עצמה.
אבל השנה הייתה 1816 ומזג האוויר הקודר הכריח את החמישה לבלות את זמנם בתוך הווילה. וכך הם בילו את זמנם בישיבה לצד האח, כשאור נרות מרצד סביבם, וקראו זה לזה אגדות אימה גרמניים. לא עבר זמן רב ואחד מהצעירים הציע לקיים תחרות חברותית שבה כל אחד ינסה את כוחו בכתיבת סיפור אימה.
פרסי שלי וקלייר קליירמונד במהרה נשרו מהתחרות. הלורד ביירון ניסה את כוחו בכתיבת סיפור אוריינטליסטי על אדם המבקש לקום לתחייה אחרי מותו, אך במהרה וויתר על הפרויקט שנשמר בידינו תחת הכותרת 'פרגמנט של סיפור'. ד"ר פולידורי כתב נובלה קצרה אותה נפגוש בהמשך, אבל אין ספק שהמנצחת הגדולה בתחרות הזו הייתה מרי וולסטונקראפט, שעתידה להיקרא, אחרי שתינשא למאהבה פרסי ביש שלי, מרי שלי. בשבוע הבא נבחן את הסיפור שהיא כתבה, הלא הוא 'פרנקנשטיין'. 
לחלק הבא
לורד ביירון
מרי וולסטונקראפט שלי
ד"ר פולידורי
פרסי ביש שלי
קלייר קליירמונד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה