יום שישי, 15 בפברואר 2013

ספרייתו של פטרוס מפורטוגל, מתוך 'אגדות אמיתיות'



פטרוס מפורטוגל אהב ספרים. לא היה דבר בעולם שהוא נהנה ממנו יותר מאשר לשבת בספרייה וללמוד. והוא למד המון.
פטרוס ג'וליו נולד בתחילת המאה ה-13 בשנת 1215, בעיר ליסבון שבפורטוגל. הוא למד בכנסייה והיה לתלמיד המצטיין של התקופה. אולי זה נשמע מוזר שאת שנות לימודיו הראשונות העביר בכנסייה, אבל בימים ההם הכנסייה הייתה מרכז הלימודים הגדול ביותר באזור, עם ספרייה גדולה ומורים מצוינים.
הוא למד שני מקצועות: תיאולוגיה, שזה מדע המתעסק בנושאים דתיים; ורפואה, בעקבות אביו שהיה רופא מצליח.
אחרי שסיים את לימודיו, פטרוס נשלח ללמוד וללמד במקום המכובד ביותר ללימוד שהיה בזמן ההוא – האוניברסיטה של פריס.
קשה לתאר את אושרו של פטרוס כשנכנס בפעם הראשונה לספרייה של האוניברסיטה בפריס - קומות על גבי קומות של מסדרונות ארוכים שכותליהם מלאים בספרים שלא הכיר.
בשנותיו הרבות כמורה באוניברסיטה, פטרוס אסף לעצמו ספרייה משלו ובה כל הספרים האהובים עליו - בעיקר בנושא הרפואה, שאיש לא הכיר טוב ממנו. הוא אפילו פרסם ספר חשוב ברפואה בשם "האוצר של העניים", בו מנה תרופות שונות ודרכי טיפול, שכל אחד יכול לעשות בעצמו בלי הרבה כסף – כי האמין שאין זה הוגן שרק עשירים יוכלו לקבל טיפול רפואי טוב.
השמועה על הרופא החכם הגיעה עד לוותיקן ברומא (המרכז של הכנסייה הקתולית שבו מתגורר האפיפיור – המנהיג הרוחני של כל העם הנוצרי). האפיפיור באותו זמן היה גרגורי העשירי.
פטרוס הוזמן על-ידי חברו הטוב אוטובונו דה-פיצ'י, שעבד בוותיקן, להיות לרופא האישי של הוד מעלתו האפיפיור תפקיד שבו שימש במשך מספר שנים. במהרה האפיפיור גילה שהרופא שלו הוא אחד האנשים המשכילים ביותר שהכיר, שהידע שלו רחב ורב בנושאים רבים ולא רק ברפואה, והשניים הפכו להיות חברים טובים.
כעבור מספר שנים האפיפיור גרגורי העשירי נפטר כאדם זקן מאוד. אחריו נבחר לאפיפיור חברו של פטרוס אוטובונו דה-פיצ'י, ששינה את שמו לאדריאנוס ה-5 (מי שהופך להיות אפיפיור חייב לשנות את שמו).
אדריאנוס החמישי היה כבר אז חולה מאוד, וכעבור חודש בתפקיד גם הוא נפטר. פטרוס היה שבור - הוא איבד שני חברים טובים בפחות מחודשיים; אך החדשות הבאות גרמו לו אף לצער רב יותר: פטרוס מפורטוגל נבחר להיות האפיפיור הבא.
רוב האנשים, אם יגידו להם שהם יהיו ראשי כל הקהילה הנוצרית בעולם ומלכים ושליטים על כל הכנסיות הקתוליות, ישמחו: היה זה התפקיד המכובד ביותר בעולם באותה תקופה. אפיפיורים יכולים לחוקק חוקים, לפתור בעיות ואפילו לשלוח צבאות להילחם על-פי פקודתם - במילים אחרות, אפיפיורים היו כמו מלכים על ממלכה אדירה שהשתרעה על שטח גדול יותר מכל מדינה אחרת בעולם. פטרוס לא קיבל את החדשות האלו בשמחה. הוא ידע שתפקיד רם כזה יפגע מאוד בדבר שכה אהב לעשותו: – ללמוד. הוא ידע שלא יהיה לו זמן לקרוא את הספרים שהוא אהב ולעסוק במחקרים החשובים שלו; לכן הציב תנאי לוותיקן: אני מוכן להיות אפיפיור בתנאי שאתם תבנו לי ספרייה גדולה שבה אוכל ללמוד בשקט.
בנייתה של ספרייה אינה מלאכה מסובכת ביותר, וכמובן שהוותיקן היה מוכן לבנות את הספרייה עבור האפיפיור. אבל כשנאמר לו שהבנייה תימשך לפחות שלוש שנים, פטרוס התעצבן מאד: "אני רוצה את הספרייה עכשיו ולא בעוד שלוש שנים!" אדריכלים ומהנדסים ובנאים התייעצו, והגיעו למסקנה שאם יכפילו את כוח האדם ויזרזו את העבודה ויעבדו ביום ובלילה אפשר יהיה לבנות את הספרייה בשנה אחת.
גם זה לא היה מספיק. הוא דרש שיבנו לו את הספרייה עכשיו - לא בעוד שנה, לא בעוד חצי שנה! עכשיו! בלית ברירה הבנאים מיהרו לעבודה, ומקץ חודש אחד הספרייה הייתה כבר מלאה בספריו הרבים של פטרוס.
פטרוס היה מרוצה מאד מהספרייה שבנו לו. הוא הסכים להפוך לאפיפיור ושינה את שמו לג'ון ה-21, אחד האפיפיורים המוזרים ביותר שהוותיקן הכיר.
במה היה מוזר? במקום להתעסק בענייני הדת והמדינה, לדאוג ליחסים טובים עם שליטים אחרים ולדאוג לעדת המאמינים שלו – הוא רק ישב בספרייתו ולמד. היועצים שלו כעסו מאוד, הם ניסו כל הזמן לרמוז לו שיש הרבה בעיות על הפרק שדורשות את טיפולו - אבל הוא בשלו: היה נסגר בספרייה שבנו לו ובילה את זמנו בקריאה. הוא כל-כך אהב את הספרייה שלו עד שאפילו הכניס מיטה לתוכה, כדי שיוכל להמשיך לקרוא עד שיילך לישון.
לסיפור שלנו יש סוף עצוב. הספרייה הרעועה שבנו לאפיפיור לא הייתה חזקה מספיק כדי להכיל את כל הספרים שהעמיד על מדפיה, ויום אחד היא התמוטטה על ראשו.
האפיפיור ג'ון ה-21 סבל מפגיעות רבות. הוא שכב במיטתו שבוע שלם כשהרופא האישי שלו ניצב לידו חסר אונים. "הרופא היחיד שיוכל לרפא אותו", אמר הרופא האישי של האפיפיור, "הוא האפיפיור עצמו". לא היה בכל העולם רופא מיומן יותר, משכיל יותר ומנוסה יותר מהאפיפיור עצמו. כך, שבוע אחרי שהתמוטטה עליו הספרייה שלו, פטרוס מפורטוגל - הוא האפיפיור ג'ון ה-21 - נפטר.

ספריית הוותיקן היום
אם יאמרו לכם שכדאי שתאהבו ספרים כי שום דבר רע לא יכול לקרות מקריאת ספרים - ספרו להם על פטרוס מפורטוגל, האפיפיור שאהב כל-כך לקרוא עד שהספרים הביאו למותו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה