יום חמישי, 28 בפברואר 2013

העם הנבחש - מתוך 'מבקר בתרבות'

חבר חביב שעלה מניו-יורק לישראל לפני זמן לא רב (השם יודע למה?) ביקש ממני להסביר לו למה יש במדינה הזו תחושה של גזענות מסויימת. לא יכולתי להתאפק והסברתי לו את הדברים הבאים.
לפני שאני מתחיל, אני מבקש מכל מתחסד בכיין שלא מוכן לקרוא דברים שנאמרים בהומור ללא הקדמה מתנצלת שישב ערום על קקטוס.
בתחילת המאה הקודמת הגיעו לפה כמה רוסים קומוניסטים סוציאליסטים שרצו להקים פה אוטופיה אוריינטליסיטית כדי שמארקס הגדול יהיה גאה בהם. אבל, לא עבר הרבה זמן והגיעו לכאן כמה גרמנים מעצבנים בגלל ש"אוי יוי יוי עלה אצלינו לשלטון איזה גמד משופם שרוצה להשמיד אותנו". הרוסים שהיו פה כבר לפני כן בזו לגרמנים אבל לבסוף דעתם נחה מכיוון שהם תקעו אותם בכל העבודות הגרועות שאף אחד לא רוצה כמו פועלי בניין ומנקי זבל.
למרבה מזלם של הגרמנים לא עבר זמן רב ואז הגיעו לפה מלא פולנים בגלל ש"אוי יוי יוי - טבחו בכולנו בשואה" למרבה המזל הפולנים לא היו צריכים לעבוד הרבה בעבודות שחורות בגלל שמיד אחריהם הגיעו לפה הרומנים.
הכל היה טוב ויפה עד שפתאום איזה חבורה של פוליטיקאים החליטה שצריך להיות לנו צבא ובשביל צבא מסודר - אין ברירה - צריך מדינה. 
אבל, לרומנים נמאס להיות עובדים שחורים וחוצמזה איזה אידיוט החליט שכדאי שתהיה פה דמוקרטיה ובמדינה של יהודים עם רוב ערבי, אי אפשר לעשות ממש דמוקרטיה. אז החליטו לייבא מחו"ל יהודים ערבים משלנו, וכך הביאו לכאן עירקים, פרסים (כי אין פה יהודים איראנים), טריפוליטאים (כי זה לא נעים להגיד לובים), חאלבים (כי לא נעים להגיד סורים) ומרוקאים. סוף סוף היה פה גם רוב יהודי וגם מיעוט שהוא סוג של ערבי שיוכל לעשות את העבודות השחורות.
אבל. המרוקאים האלה (שם גנרי לכולם ביחד) לא היו מוכנים לקבל את העובדה שהם סוג של ערבושים אבל יהודים, וביקשו גם הם שיוויון זכויות. הם רצו להפסיק לעבוד בעבודות שחורות, להרוויח כמו לבנים ואפילו - לא עלינו - ללמוד באוניברסיטה.
לא הייתה ברירה. היה צריך לייבא עובדים שחורים חדשים ואם אפשר אז כאלה שלא יהיו כל כך ערבושים כי בנינו, ערבים יש פה מספיק והם לא מפסיקים לעשות לנו בעיות.
למרבה המזל בדיוק באותו הזמן רוסיה הקומוניסטית גילתה שהעולם הקפיטליסטי הוא לא כזה גרוע וששם לא צריך לעמוד בתור בשביל נייר טואלט והתפרקה. זה היה הזדמנות מצויינת לייבא יבול חדש של יהודים שיהיו מוכנים לעבוד פה עבודות שחורות. ככה הגיעו הרוסים.
הרוסים הגיעו לפה ואמרו "הי אנחנו רוסים בדיוק כמו מי שהקים את ההתנחלות בגודל מדינה הזו" אבל הרוסים שהקימו את המדינה הזו אמרו להם "סליחה אנחנו ישראלים". הרוסים אמרו "למה שנעבוד בעבודות שחורות יש לכולנו תואר שני (כי מסתבר שבמדינות קומוניסטיות השכלה גבוהה ניתנת בחינם) אז הישראלים אמרו להם "יאללה יאללה רק באתם סתמו" ושלחו אותם לעבוד בכל העבודות שאחרים לא רצו כמו מנקים, קופאיות והלהיט הגדול של שנות התשעים - אבטחה.
אבל גם הרוסים האלה, קיבינימאט, למדו את השפה. לא הייתה ברירה היה צריך להביא לכאן עובדים שחורים חדשים ואם כבר עובדים - אז למה לא שחורים? למרבה המזל בדיוק באותו הזמן ש"ס - ארגון של מרוקאים שרוצים להתנהג כמו ליטאים מהמאה ה-19 בגלל שכמה פולנים אמרו להם שהכי טוב לדתי זה להתנהג כמו ליטאי מהמאה ה-19) החליטו שהם מוכנים להכיר בקבוצה של אתיופים כיהודים וחיש מהר אמרנו להם שהם חופשיים לבוא לפה ברגל מתי שהם רוצים.
אבל מי היה מאמין שאפילו כושים - סליחה, אתיופים - יצליחו ללמוד עברית כל כך מהר? וככה לא עבר זמן רב וגם אלה, שבכלל לא נראים כמו יהודים בקריקטורות של ראשית המאה, רצו שיוויון זכויות כמו כל שאר היהודים במדינת היהודים.
וכך הגענו לימינו אנו, מדינת ישראל, מקום נפלא שבו כולם, חוץ מהרוסים, הם יהודים. וכווולם אבל כולם יכולים לשבת ביחד מסביב לשולחן - ולשנוא את התימנים. 

2 תגובות: