יום שני, 12 באוקטובר 2015

טיול משפחתי - היום השני 02.10.2015 - שיט לטירת שילה

מלוזאן יצאנו באנייה ששטה לאורך החוף הצפוני מזרחי של אגם ז'נבה. משמאלנו עיירות ציוריות חלפו להן מנומנמות בזו אחר זו, משמאלנו ניתן היה להבחין בין גוונים של אפור את ההרים הגבוהים. חשבתי על הרומן שלי "מון בלאן" ועל כך שאני צריך לסיים אותו. הרוח הקרירה הכתה בפנינו עד שהשמש מעלינו נשכחה לחלוטין.
בלא יכולת לשאת עוד את הנוף המופלא הזה ואת הקור על פנינו, נכנסנו לתוך חדר המבואה של האנייה שחשף דרך רצפת זכוכית את מנגנון האנייה. נדהמתי לראות על המנוע את בקבוקי הזכוכית הקטנים של שמן זהוב ושקוף שהוצבו הפוכים מעל כל ציר של המנוע, שומרים אותו לנצח בתנועה החלקה והמושלמת שלמדנו לצפות מדברים שווייצרים. הם נראו כמו בקבוקי קריסטל של קוניאק המשקים קברניט זקן שהשנים הרבות על הים לא נגעו בפניו.
האגם הזה הוא הרבה דברים להרבה אנשים, אבל בשבילי זה האגם הרומנטי. זה האגם אשר לחופיו שוכנת ווילה דיודאטי, בה התגוררו לתקופה הלורד ביירון עם רופאו הנאמן ד"ר פולידורי, ביחד עם פרסי ביש שלי וזוגתו הטרייה מרי וולסטונקראפט (לימים מרי שלי). זה האגם שלחופיו הם קראו זה לזה אגדות עמים גרמניות והזו וחזו את ספרות העתיד שבה האגדה והרומן ייפגשו. בווילה ההיא יכתוב ד"ר פולידורי את סיפור הערפדים הראשון בספרות המערב, ויוליד את הז'אנר העשיר הזה, ומרי וולסטונראפט תכתוב את הרשימות הראשונות של מה שעתיד להיות יצירת המופת שלה "פרנקנשטיין", ספר המדע בדיוני הראשון והאזהרה הראשונה בספרות מפני כוחם ההרסני של המדע והטכנולוגיה.
בלא יכולת להתאפק יצאתי שוב אל הקור,  הפעם לבדי והבטתי על רצועת החוף המזדחלת, פה ושם שחפים חלפו במעוף איטי מעלינו וברבורים צפו במקום שבו המים עוד רדודים, ממסגרים גלויות של קיטש למשפחה. פתאום הבחנתי מאחורי באיש זקן שעמד והתבונן בנוף. לפי בגדיו יכולתי להסיק שהוא לא מקומי ולא אחד מלקוחות המחלקה הראשונה של האנייה שישבו בנוחות בסיפון מעלינו. במבט שני הבחנתי שהוא בוכה.
זה לא היה בכי של כאב, לא בכי עגום בשום צורה, אלא בכי כזה שנובע מחוסר היכולת של הגוף וההכרה מלהכיל את האירוע. אולי הוא פשוט תמיד חלם לצאת לשיט הזה, שנאמר עליו שהוא היפה בעולם, לא ניתן לדעת. אבל בשבילי הוא היה שם מוצף מהתרגשות בגלל שלפני ארבעים שנה, אולי חמישים, הוא היה פה, ביחד עם אשתו, בדיוק כמו שאני כאן עכשיו עם אשתי, ושבמהלך השנים הם שניהם הבטיחו זה לזו שישובו לכאן, אולי אפילו לספינה המסוימת הזו. ושעכשיו, לבדו, הוא מגשים את ההבטחה הזו.
לאחר ניסיונות מרובים, הצלחנו לתפוש שולחן במסעדה של האנייה. אני רק רציתי משהו חם, הזמנתי קפוצ'ינו ושאלתי את בתי מה תרצה, להפתעתי היא ביקשה שוקו, מוכיחה לחלוטין שהיא מבינה יותר טוב ממני מה מתאים לאווירה הזו. הקפוצ'ינו היה דוחה והשוקו היה כל כך חם שעד שהצלחנו לקרר אותו בשביל הילדה האנייה הגיעה אל התחנה שבה רצינו לרדת - טירת שילה.
הטירה הזו ידועה כאתר נפלא לבקר בו - טירה ימי-בנימית בסגנון תקופת הצלבנים, אבל בשבילי זו הייתה הטירה אשר, בעקבות טיול במרתפיה, ביירון כתב את הסונט שלו על טירת שילה:

ETERNAL Spirit of the chainless Mind!
  Brightest in dungeons, Liberty! thou art,
  For there thy habitation is the heart—
The heart which love of thee alone can bind;
And when thy sons to fetters are consign’d—        5
  To fetters, and the damp vault’s dayless gloom,
  Their country conquers with their martyrdom,
And Freedom’s fame finds wings on every wind.
Chillon! thy prison is a holy place,
  And thy sad floor an altar—for ’twas trod,        10
Until his very steps have left a trace
  Worn, as if thy cold pavement were a sod,
By Bonnivard!—May none those marks efface!
  For they appeal from tyranny to God.
 
 לימים הוא ירחיב את הסונט הזו ליצירה ביוגרפית של אותו נזיר בשם בוניבאר, תחת השם "האסיר משילה", יום יבוא ואתרגם אותה.
בתכנית המקורית התכוונו להיכנס לטירה וליהנות מסיור בחדריה העתיקים, לראות את בתי הכלא העתיקים ואת חדי הנסיכות, אבל השעה הייתה כבר חמש וחוצמזה - תמיד כדאי להשאיר משהו ששווה לחזור בשבילו. וכך, לאחר שאמרנו שלום לצריכי הטירה ולספינתנו ולקבוצת התיירים האחרונה שהצליחה להספיק לסיור האחרון של היום יצאנו להמשך דרכנו.
ידעתי את הכיוון הכללי שעלינו לקחת אבל כאן ניצבתי בפני שאלה: מהטירה היו שתי דרכים החוצה: הגדולה, דרך גשר ואל כביש ראשי שכבר ניתן היה לראות שהוא מוביל למסבאה חמימה - תחנה חשובה בכל טיול. ועוד שביל שטן, שבנקל ניתן היה לחשוב שהוא מוביל לאיזה מחסן של גננים או שירותים ציבוריים או לסתם איזה כלום קטן בשולי הדרך. הפלאפון שלי החליט שזה זמן טוב להיכשל בהפעלת הGPS ונאלצתי לקבל החלטה של הרגע, כאשר כל מה שהיה לי לעבוד איתו זה צילום לווין של המקום שראיתי לפני חודשיים כשתכננתי את המסלול. זכרתי שיש כביש ראשי ונוח ושיש שביל נוסף שאמור להביא אותנו עד למונטריי, דרך טיילת פרחים. האם זה היה השביל הזה? אם כן האם לא היה אמור להיות איזה סימון על הדרך? איזה שלט שדרכו השביל ישוויץ ביעדו בגאווה למבקרים. ואולי לא, אולי דווקא לא! אולי - השביל הזה נועד ליודעי דבר ולא להמונים. 
"נלך מכאן" אמרתי לאשתי והחוויתי לעבד השביל הקטן. היא הביטה בי במין מבט שאומר בשבריר שנייה "אתה בטוח?" ו"הכלת לאיבוד - נכון?"
ירדנו בשביל. לא טעיתי.

יום ראשון, 11 באוקטובר 2015

טיול משפחתי - היום השני 02.10.2015 - לוזאן

בבוקר התכוננו לצאת לתחנה המרכזית. בערך בשעה 9 יצאתי עם הילדה לטיול קצר לראות את השכונה בזמן שאשתי מתארגנת. תשע בבוקר, יום שישי, ז'נבה מנומנמת. פה ושם אמהות הולכות עם הילדים קטנים לגן. אנחנו ממהרים בכל יום לשים את הילדה בגן בשבע ורבע, בגלל שהכבישים והתנועה בעירנו מייצרים מציאות שבה אם ננסה לצאת אחרי שבע וחצי נאחר בשעה לעבודה. כאן הולכים לגן ב9, כי זו שעה נוחה יותר.
בדרך לתחנה המרכזית ראינו חנות תקליטים. מאז הטיול שלי אחרי הצבא לאוסטרליה יש לי תחביב לשוטט בחנויות תקליטים, פעם הייתי יכול לבלות שעה בחנות תקליטים רק בשביל למצוא שיר אחד. משהו היה מוזר בחנות, דומה היה שהיא נמצאת שם עם אותה תכולה מאז 1983, כאילו עידן הקלטות והדיסקים וההורדות חלף מעליה. התקליטים מסודרים לפי נושאים אבל הסגנונות נותרו "דיסקו" ו"רוק" ו"להיטים". במקום מוסיקה שחורה, או אפילו רית'ם אנד בלוז, היה שם "מוסיקת נשמה", ניסיתי לשאול את המוכר אם יש לו Waldeck, או Zeebee, לא היה לו מושג על מה אני מדבר. הוא  גם הסביר לי, במעט האנגלית שידע, שהחנות בכלל סגורה ושהם פותחים רק ב11. מי פותח חנות ב11? ההיגיון הישראלי שלי אומר, ומה אם יבוא אלי זה שיביא לי את היומית בשמונה? ההיגיון הישראלי שלי אומר שאני הייתי פותח מוקדם כי אולי, ההיגיון השווייצרי שלו אומר יש לי קפה ואיזו עוגה שמחכים לי לא רחוק מכאן, וכיף יותר לפתוח ב11. וחוצמזה - על הדלת כתוב שבשישי פותחים ב11 אז פותחים ב11. גם אם אני בחנות ב10 ויש לי לקוח, לא אפתח את הקופה. כי לא 11.
בתחנה המרכזית קנינו לילדה איזה בייגל כזה מהסוג הדק, לא כזה לטוסטים, הוא היה טרי. לא ידעתי שעושים בייגלים ככה, עד כה הייתי בטוח שבייגל מהסוג זה משהו יבש ומלוח ומוקפא ומחומם לטמפרטורה של רגל יחפה. בגלל זה חשוב לראות עולם - זה שאלה של סטנדרטים.
הרכבת הייתה שקטה יותר מבלון הליום שעזבו לו את החוט, ותוך כדי שהיא נעה לה במהירות אדירה אל עבר היעד הבא שלנו אשתי ואני בהינו עם לסת שמוטה על הגבעות הציוריות והבתים הציוריים שדומה היה שהרכיבו אותם הרגע בשביל איזו פרסומת ליוגורט. אשתי הסבה את תשומת לבי לזוג זקנים שישבו על המרפסת מחות לקוטג' הציורי שלהם, מימין להם רעו מספר פרות שמנמנות ואדומות, משמאל הייתה להם חלקה קטנה של ענבים ליין, מעין יקבון פרטי. רצינו להרוג אותם. מותר בכלל לחיות כך במאה ה21? אנחנו שהורגלנו כל כך לראות מעבר לפרסומת של היוגורט, לדעת שזו תפאורה ושאלה דוגמניות ושהמוצר מגיע ממפעל גדול שאם רק תציץ לתוכו, לא תיגע במוצר לעולם, והנה כאן זקנים חובצים חמאה.
נכנסתי לאינטרנט לראות כמה עולה כזה מן בית עם חלקה קטנה במרחק יריקה מאגם ז'נבה, זה יצא בערך מליון מאתיים בשקלים. זה אומר שאם יש לי בית בבאר שבע, אני יכול למכור אותו, לקנות את הבית הזה ועדיין יישאר לי מספיק בשביל לחיות כאן עוד שנים בלי לעבוד. "כוסרבאק", אמרתי. קיללתי המון בחלק הזה של הטיול, כאילו הראש הישראלי המחוספס שלי לא היה יכול להתמודד עם היופי והרכות האלה, עם השקט התרבותי המזדיין הזה. כאן אוכל לכתוב ספרים שישנו את העולם, חשבתי. הרקע ברכבת התחלף מבקתות קטנות וכפרים ליקבים גדולים שמקיפים ווילות גדולות. בשביל לחיות ככה צריך כבר למכור לפחות דירת ארבעה חדרים בירושלים. כוס אמ-אמק עארס.
ירדנו מהרכבת בלוזאן. לוזאן, איך תיראה העיר הזאת שידועה בעיקר בשלושה דברים - ששם שוכן הועד האולימפי, שבעיר זו נחתם "הסכם לוזאן" שהסדיר את התפרקות האימפריה העותמאנית אחרי מלחמת העולם הראשונה והכיר בזכויותיהם של היוונים בטורקיה והטורקים ביוון, שעקר מבתיהם למעלה ממיליון אנשים בשביל שלום, הסכם שהבעיה העיקרית בו הייתה שקפריסין נותרה בו בידי האימפריה הבריטית (אנחנו יודעים איך למדינות שהיו קולוניות של בריטניה יש נטייה לבעייתיות אזורית). והדבר השלישי וחשוב מכל, שבכול העולם זו העיר שנהנתה מהשלום הכי ארוך בהיסטוריה - למעלה כמעט חמש-מאות שנה. רציתי לדעת - מה עושה שלום של תריסר דורות לעיר? נדהמתי מהתשובה.
לוזאן זו העיר שבה אנשים עושים ג'וגינג עם קרואסון ביד, המקום היחיד בעולם שבו רוכב אופניים, עם כל הציוד המקצועי שבדבר, מדליק סיגריה ברמזור. מקום שבו הזקנים ביום שישי ב12 וחצי בבוקר שותים יין רוזה ליד צלחת אסקרגו, בבית קפה ומחייכים ומעשנים בשקט. ההליכה עם עגלה על המדרכה הייתה כתו הליכה בקניון. מכל מדרכה הייתה ירידה נוחה לכביש במעבר חצייה ובכל נקודה הייתה במרחק מספר פסיעות מפח זבל וספסל. ממלכת התנועה החלקה. כל אחד נע בכיוון שלו ולאף אחד לא אכפת מחברו. אף אחד לא יעצור אותך בדרך להסביר לך שהקרואסון לא נכון לריצה ושסיגריות זה רע לזקנים.
אחת הבעיות הגדולות בפילוסופיה של שפינוזה היא התפיסה שלו שהחופש המוחלט נמצא בהכרה בחוקים המוחלטים שמקיפים אותנו. זה תמיד נראה לי כמו ניסיון לא מוצלח לשמר את החירות בתפיסה של דטרמיניזם מוחלט. בלוזאן הבנתי את הרעיון הזה. לוזאן היא ממלכת החופש של החוקים. הכול מוסדר, הכל מתוכנן בדיוק לנוחיותך, שלא רק לא צריך, לא כדאי לעגל פינות. אתה לא רוצה לחתוך את הכביש בריצה, כי יש מעבר חצייה קרוב ואם תלחץ בו על הכפתור הקטן, כל המכוניות יעצרו בשבילך והרמזור יהפוך לירוק בדיוק למשך שלוקח לחצות את הכביש בהליכה אטית.
פתאום בדרך ראינו בית אחד שנראה לא שייך בארכיטקטורה הנקייה של העיר. היה ברור שמשהו גרם לעיר לשמר את הבית הזה במקום כל כך מרכזי. זה לא היה בכלל המראה הייחודי שלו, לא זה בית שבו גר מישהו חשוב ומקומי, צייר או סופר או מחזאי. לא טעיתי, היה זה ביתו של המחזאי השוודי אוגוסט סטרינברג, אחרי שהוא מצא את פריז רועשת ומטונפת מדי לטעמו. כאן הוא כתב את אוסף הסיפורים הצרים השערורייתי "מתחתנים" בו הוא מתאר צורות שונות של חיי נישואין בסוף המאה ה19, מבט מפוכח על חברה מתפכחת. הסיפור השערורייתי ביותר שם היה על זוג נשים נשואות. למרות שהיה כבר מחזאי והוגה חשוב, הוא נלחם זמן רב על פרסום הספר בשלמותו. שבוע אחרי הפרסום שכנסייה בשוודיה מולדתו תבעה אותו על חילול הקודש ופגיעה בקדושת האל.
 זה מה שלוזאן עושה לאנשים.

ירדנו אל הטיילת ופעם הראשונה ראינו את אגם ז'נבה. ממול, באפור השקט של הסתיו, נמנמנו ההרים ומסביב, זוגות צעירים בהליכת ספורט משוחחים, אצנים חולפים בשקט, אזניות באזניהם, צוענייה הולכת עם עגלת תינוק מלאה בשטויות ומציקה לתיירים. ושקט של שישי בצהריים. קנינו את הכרטיסים לאנייה וגילינו שנותרו לנו עוד שלוש שעות שלמות ליהנות מהעיר.
בזמן הזה טיילנו לאורך הטיילת, האגם על ברבוריו ואווזיו לימיננו, מוזיאוני העיר משמאל.  הלכנו כך עד לפסל קטן של נערה המושיטה זר פרחים. למרבה המזל, עשיתי את המסלול הזה כבר דרך גוגל ארת' אז ראיתי את הפסל וקראתי עליו קצת. בזמן מלחמת העולם הראשונה כשערים רבות בחרו להילחם, ואחרות עלו באש, לוזאן הייתה עיר שקיבלה פליטים. הפסל הזה היה מתנת תודה ממשלת בלגיה, על 9000 פליטים שהעיר אימצה לחיקה בזרועות פתוחות.

משם הלכנו למסעדה, לא רחוק מתחנת העגינה של האנייה שתיקח אותנו הלאה. הזהירו אותנו שהמסעדות כאן יקרות רצח והיינו מוכנים להכל. אחרי מבט בתפריט ראינו שהמסעדות אכן יקרות, ממש יקרות. יקרות כמו בארץ. המחיר נע בין 80 שקל למאה שישים שקל למנה. משהו בין קורוסין למחניודה. קנינו לכולנו מנה אחת של צדפות en belgique, לכבוד הפסל הקטן שראינו. כעבור חצי שעה, בעוד אנחנו לוגמים בירה של בוהוריים והילדה מנמנמת בעגלה שלה, הגיע המלצר, שלא היה ספק שהוא גאה במשרתו, עם סיר קטן מלא צדפות בבירה ושום. כעבור חצי שעה נוספת מצאנו את עצמנו עדיין מנשנשים בשקט ומלמדים את הקטנה להשתמש בצדפה כמו בכפית קטנה. אכלנו עד שאף אחד משלושתנו לא יכול היה להמשיך לאכול ונאלצנו להשאיר שליש מהסיר הקטן מאחור. החשבון יצא פחות ממאתיים שקל.
שבעים ראינו שנותרה לנו קצת פחות משעה לטייל לפני השיט, מספיק זמן בשביל נסיעה בקרוסלה ואולי איזה קרפ לקינוח. היה שלום לוזאן, עוד ניפגש. את לימדת אותי שאיכות חיים זה עניין של בחירה, וששלום ארוך שנים בורא גן עדן על הארץ.

יום רביעי, 7 באוקטובר 2015

טיול משפחתי - היום הראשון 01.10.2015


נעלמתי קצת בשבוע האחרון. נסעתי עם אשתי האהובה ועם בתי אשר בשבוע הקרוב יימלאו לה שנתיים לטיול משפחתי. הראשון שלנו מאז שאנחנו משפחה. הטיול האחרון שלי עם אשתי היה לפני חמש שנים, היינו צעירים וחמודים ואוהבים והתחתנו בפראג, משם המשכנו ל"מסיבת נישואין" באמסטרדם עם חברים (אחרי שמונה שנים שגרנו ביחד, מסיבת רווקים נראה כמו רעיון מטופש). הטיול ההוא היה מופלא וקסום אבל הטיול הזה...
אני לא יודע למה החלטתי להעלות את עלילות הטיול הזה על הכתב. אולי כי אני רוצה עוד קצת זמן לחיות שם, לפני שהכאן יכריח אותי לחיות בו, אולי כדי להודות על חיי ועל משפחתי, אולי כדי לשמור את הזיכרונות האלה בדרך הטובה ביותר שאני מכיר - במילים, ואולי פשוט במהלך הטיול הייתי כל כך עסוק בלדאוג שהכול יהיה בדיוק כמו שתכננתי, שלא היה לי זמן לעצור ולהעריך את הטיול עצמו. אעצור עכשיו, מי אמר שזמן חייב להיות לינארי?
אני לא יודע מי ירצה לקרוא על הטיול שלי, בניגוד לדברים אחרים שכתבתי, את זה אני לא כותב בשבילכם, את המילים האלה אני אכתוב בשבילי. זה הקעקוע הקטן שאעשה בגוף האסטראלי של האינטרנט, פינה קטנה של זמן שלי בתוך הנצח של גלי האתר הווירטואלי.
העובדות אינן חשובות כאן. רובן גם כך מבוססות על ניחושים מושכלים. לא אכפת לי. זו התחושה שאני מנסה לנצור, תחושה שהאמת לא תוכל לעולם לקחת ממני.
איך החלטנו לאן ללכת? לפני שלושה חודשים אשתי אמרה לי שהיא צריכה חופשה. זה לא קורה הרבה, אבל כשזה קורה, אני יודע שכדאי שאתחיל לערוך הכנות. קבענו תאריכים ולאחר מכן נכנסתי לאינטרנט לחפש את הכרטיס הזול ביותר החוצה מהמדינה הזאת. ז'נבה, easyJet, במחיר של 38$ לכרטיס. כמו בטיול הקודם, גם הפעם רצינו שתי ערים, כדי ליצור מעין מסורת משפחתית חדשה. לאחר מכן בחנו מתוך האפשרויות הגדולות של טיסות זולות החוצה משוויץ, איזו עיר איטלקית תחכה לנו. למה איטליה? צריך לענות? לאחר השוואות מחירים ואתרים החלטנו על רומא. 35$ לכרטיס. מכיוון שהיעד והתאריך שבו נחזור היו קבועים, נאלצנו לקנות כרטיס יקר יותר לחזרה מרומא לישראל. 200$ לכרטיס. מכיוון שעדיין לא מלאו לה שנתיים, הילדה טסה ב20$ לכל כיוון. בז'נבה סגרנו מלון וברומא דירה. שתיהן עלו פחות ממאה דולר ללילה. אני אומר את זה כדי להראות איזה טיול אפשר לעשות בפחות ממה שעולה חופשה משפחתית באילת.
רצה הגורל וב30 לספטמבר, יום לפני הטיול, הייתה לי הרצאה בפסטיבל אייקון 2015, וכך נותרו לי מאה ימים להתכונן להרצאה ולטיול במקביל. מאה ימים מבולבלים שבהם רשימת הקריאה שלי הייתה במקביל מיטב ספרי הפנטזיה; ההוביט, נרניה, סילמריליון, אמבר, וספרים של ג'ורג' מקדונלד, טרי פראצ'ט, שרה קולריגד' ואחרים, לצד ספרי היסטוריה על רומא הקלאסית, תולדות מוסד האפיפיורות ואיטליה של הרנסאנס.
ההרצאה עברה בשלום, ואפילו הצלחתי ליהנות ממנה, אבל היא הייתה מאוחרת מאוד (22:00-23:00) ולא חזרנו הביתה עד הרבה אחרי חצות. בבוקר קילפנו עצמנו מהמיטה מוקדם לאריזות אחרונות, כוסות קפה רבות ויציאה לדרך. 
כולם מפחדים מטיסה עם עולל, הכול יכול לקרות מהיסטריה ועד הקאות, בנוסף לזה יש לזכור שמטעמי חיסכון סגרנו על ארבע שעות שבהן הילדה ישובה לנו על הברכיים. למרבה המזל, כולם חוששים מעוללים על המטוס, כולל הגברת שישבה לידינו שביקשה שיעבירו אותה מקום. כך נוצר לנו כיסא נוסף, במיוחד בשביל הילדה. שמתברר שהיא בכלל רגועה ושמחה בטיסות, כי "מטוס במרום!" 
הראות הייתה מעולה ויכולנו לראות את איי יוון מנקדים את הים מתחתינו, את מיקונוס וסנטוריני עם חופיהם השמחים, את אדמת איטליה הצבועה בירוק של סתיו ואת האלפים המושלגים. חשבתי על הרומן שלי 'מון בלאן' ואמרתי לעצמי שאני חייב לסיים אותו. כשתכננו את הטיסה שקלנו לנסוע לשמוני ומשם לעלות את המון בלאן, אבל עם ילדה בת שנתיים זה נראה יותר מדי מועד לפורענות, וחוצמזה תמיד כדאי להשאיר משהו לביקור הבא.
בערב נחתנו בז'נבה. בשדה התעופה קיבלנו את כרטיסי רכבת הניתנים בחינם לכל הנוחתים בעיר ונסענו לכיוון המלון. למרבה הפלא הרכבות בשווייץ מגיעות בזמן, אבל לא כאן הייתה התדהמה שלי, אלא מכך שהרכבת הייתה כמעט ריקה לחלוטין. ההיגיון הישראלי אומר שאם הרכבת ריקה בימים מסוימים או בשעות מסוימות אז כדאי אולי לשנות את השעות לרווח את הזמנים, ההיגיון השוויצרי אומר שהשעות קבועות כי זה נוח לחיות בעולם מסודר, גם אם זה נראה בזבזני או מיותר לפעמים. בסופו של דבר זו שאלה של תמונה גדולה, ותמונה גדולה יותר.
נשארה לנו עוד עצירה אחת קטנה בדרך בסופרמרקט המקומי, לרכוש חמאה, נקניקים, גבינות, לחם וכמה ירקות. הלילה נאכל במלון.
וכך עייפים ורצוצים והמומים שהגענו למקום חדש, התרסקנו כולנו על המיטה, כשCNN בטלוויזיה מספר לנו על בעיות של אחרים.

יום חמישי, 24 בספטמבר 2015

גיטנג'לי, מאת רבינדרנת טאגור, 29

29
ביום שבו המפקד שלח את יחידת העלית שלו,
היכן התחבא כל כוח ההרתעה שלהם?
היכן היה שריונם? היכן היו המגנים?
שום זכר לכל כלי הנשק!
כה מסכנים, כה חלשים, כה לא-מוכנים הם היו,
והמהלומות ירדו כמו גשם, לא ריחמו על איש,
ביום שבו המפקד שלח את יחידת העלית שלו.

ביום שבו החיילים חזרו למפקדה הכללית,
שוב היכן נחבא כל כוחם?
טילים וחרבות נפלו אי שם,
בשביל שהשלום יחייך ויפרח.
מטרות שהם אחזו בהן כל חייהם
ניטשו עכשיו בלי כל התנגדות,
ביום שבו החיילים חזרו למפקדה הכללית.

(85)
כשהם יצאו לראשונה, הלוחמים, מההיכל של אדונם, היכן הם החביאו את כוחותיהם האדירים? היכן היו מגניהם ונשקיהם? הם נראו כה חלשים וחסרי ישע והחצים ירדו עליהם כמטר מכל הכיוונים, ביום שבו הם יצאו מההיכל של אדונם.
כשהם צעדו חזרה, הלוחמים, אל היכל אדונם, היכן שוב הם החביאו את נשקיהם? היכן שמטו את חרבותיהם קשתותיהם וחציהם? שלום היה חתום על גבותיהם, והם השאירו מאחור את כל פירות חייהם הקודמים, ביום שבו הם צעדו בחזרה את ההיכל של אדונם.